02 липня 2025

Участь в засіданні Робочої групи Комітету галузевого соціального діалогу по залізничному транспорту

23 червня у м. Брюсселі, під егідою Генерального управління по зайнятості, соціальним питанням та інклюзій Європейської комісії, було проведено засідання Робочої групи Комітету галузевого соціального діалогу по залізничному транспорту.
У засіданні прийняли участь представники профспілок 9-ти країн та центрального офісу ЄФТ - Європейської федерації транспортників (European Transport Workers' Federation, ETF).
 Україну, вже традиційно (вчетверте), представляв голова ВПМУ Семен Каріков
Основним питанням для розгляду на засіданні було визначено - «Контроль за режимом праці та відпочинку машиністів».
У своєму виступі С.Каріков довів до колег-профспілковців інформацію про стан справ з режимом праці та відпочинку локомотивних бригад в Україні.
Повний текст виступу пропонується Вашій увазі.

Шановні колеги!
Насамперед я хочу подякувати Вам та Вашим країнам за ту моральну та матеріальну підтримку, яку Ви надаєте Україні в цей важкий для нас час.
Зараз усі розуміють, що якщо Україна не втримається, то Путін продовжить війну вже на Вашій території.
Я хочу коротко ознайомити Вас із станом справ щодо обліку робочого часу машиністів в Україні.
Законодавством України для машиністів встановлено шестиденний робочий тиждень із нормою 40 годин на тиждень.
При цьому час перебування на роботі встановлений – 7 годин, а максимально допустима тривалість робочої зміни не може перевищувати 12 годин.
Відпочинок між поїздками повинен бути не менше 16 годин, а у виняткових випадках – не менше 12 годин.
З метою дотримання такого режиму роботи було передбачено відповідні ділянки обслуговування (плечі обслуговування) на межах яких знаходилися оборотні депо та відомчі будинки відпочинку локомотивних бригад.
За кожним локомотивним депо було закріплено певні ділянки обслуговування.
За потреби (через нерівномірність руху поїздів) машиністів відправляли пасажиром для прийнятого поїзда на межі ділянки обслуговування або повертали пасажиром до основного депо.
Слідування пасажиром повинно було обов'язково відбуватися у вагоні пасажирського поїзда з наданням спального місця.
Законодавчо встановлено, що понаднормовий робочий час протягом двох днів не може перевищувати 4 години, а за рік не більше 120 годин.
За таких умов роботи машиністи виходили на пенсію на пільгових умовах у 55 років, а заробітна плата була у півтора - два рази вищою за середню по всій країні.
Починаючи з 2015 року почалася реорганізація залізничного транспорту.
Наразі усі залізниці України входять до однієї юридичної особи – акціонерного товариства «Укрзалізниця».
Замість генерального директора та його 4-х заступників з'явилося правління із 7 осіб. Замість 13 головних управлінь у нас в керівництві з'явилося понад 50 департаментів.
При цьому загальна чисельність залізничників зменшилася у 2 – 2.5 рази, а машиністів у 2.5 – 3 рази.
На сьогоднішній день робота машиністів по 12 годин стала нормою навіть при веденні пасажирських поїздів (за відсутності санітарно-побутових умов та можливості для короткочасного відпочинку).
Поділ на філії (пасажирську, приміську, локомотивну) привів до того, що машиністи прямують пасажиром у задній кабіні локомотива, а період від початку безперервної роботи до її закінчення доходить до 22 – 25 годин.
Відповідно до трудового законодавства України роботодавець зобов'язаний вести облік часу понаднормової роботи кожного працівника. Проте керівництво Товариства такого обліку не веде. Хоча й встановлює планову максимальну чисельність працюючих для кожного відокремленого підрозділу підприємства.
Це призводить до неконтрольованого зростання понаднормових годин роботи та погіршення стану безпеки руху поїздів.
Нині усі прикриваються війною.
Однак це почалося не через війну. 
У 2019 році (до початку повномасштабного вторгнення) на 16 тисяч машиністів припадало 2.5 мільйона годин понаднормової роботи.
Сьогодні, за таких умов роботи та враховуючи доплату за понаднормову роботу, машиністи заробляють не більше аніж середня зарплата на країні та в 10 – 20 разів менше аніж у менеджерів. І при цьому машиністи позбавлені права пільгового виходу на пенсію.За майже 10 років терміну існування акціонерного товариства досі не укладено колективний договір Товариства.
Фактично соціальний діалог відсутній.
Ми дуже сподіваємося, що саме з Вашою допомогою та з урахуванням Вашого досвіду. ми приведемо питання про робочий час та час відпочинку машиністів в Україні до тієї стадії, яка забезпечить машиністам нормальні умови праці та гарантує безпеку руху поїздів.
Ще раз велике Вам дякую за підтримку!
Дякую за увагу.

За проханням учасників, матеріал був переданий до ЄФТ для доведення його до відома усіх профспілок - членських організацій.