Рекомендації профспілковим комітетам ВПМУ з проведення днів з безпеки руху поїздів

Рекомендації профспілковим комітетам ВПМУ

з проведення днів з безпеки руху поїздів

«Після приймання локомотива локомотивна бригада несе повну відповідальність за збереження локомотива до його здачі…»

На теперішній час рівень технічного стану тягового рухомого складу найгірший за усі роки незалежності України.

Вже декілька років поспіль локомотивники та моторвагонники стабільно займають перше місце за кількістю допущених браків в поїзній та маневровій роботі через несправність тягово-рухомого складу.

Не зважаючи на це адміністрація, підвищує вимоги для локомотивних бригад по всіх напрямкам: покладає матеріальну відповідальність за технічний стан рухомого складу, зловживає встановленням подовжених плеч обслуговування та подовженням безперервного часу роботи. І це при тому, що нас фактично позбавили права пільгового виходу на пенсію.

У якійсь мірі ми самі винні у ситуації яка склалася. Відповідальність перед своєю родиною у першу чергу за її матеріальне становище призводить до необхідності заробляти гроші у будь який законний спосіб. Ось і дійшли ми до того, що їздимо на тому що дають та у режимі який встановлять.

Це стало вже звичайним явищем, коли ти виїжджаєш на несправному локомотиві, працюєш більше ніж 12 годин поспіль та інше, з однією надією: «а може пронесе, може на цей раз обійдеться».

Дивлячись на фізичний стан машиністів перед пенсією, які вже не знають як дотягнути до неї, як пройти останні медкомісії, та зрозумівши, що тобі прийдеться працювати не до 55, а до 60 років, мимоволі замислишся над тим, а чи доживу я до тією пенсії при такому стані локомотивів, умовах праці та при такому режимі роботи?

Коли все це зрозумієш та не бачиш реального виходу з такої ситуації, мимоволі хочеться висловити свій протест. Так починаються стихійні акції протесту у які люди втягуються навіть коли не знають що буде далі.

Що робити?

Вихід один. Враховуючи, що наша доля нікого крім нас та наших рідних не турбує, вже настав час сказати самому собі досить так жити та працювати у таких умовах, досить брати на себе відповідальність за чиюсь бездіяльність та байдужість до долі залізничного транспорту.

З чого почати?

Забутьте слово АКЦІЯ. Усі акції мають свій початок та свій кінець. Треба у якийсь день сказати собі – більше я так працювати та жити не буду. Я не буду ризикуючи своїм здоров’ям, свободою, благополуччям своєї родини, працювати у таких умовах заради благополуччя якогось «менеджера».

Але як це зробити не ризикуючи взагалі втратити роботу або заробітну платню?

Маючи достатній досвід в організації та проведенні різноманітних акцій, з метою недопущення створення передумов для незаконного притягнення до дисциплінарної відповідальності працівників, що сумлінно дотримуються усіх норм та правил з безпеки руху поїздів, Вільна профспілка машиністів України взяла на себе методичне забезпечення та супровід заходів, направлених на стабілізацію ситуації в галузі і в першу чергу в питаннях комплексного забезпечення безпеки руху поїздів.

Саме для цього ми підготували ці «Рекомендації».

За час діяльності нашої профспілки ми вже в третє їх оновлюємо (попередні випуски були у 1999р. та у 2011р.), це необхідно у зв’язку з оновленням нормативної бази, яке проводиться постійно.

Ми будемо дуже вдячні усім користувачам, які знайдуть у «Рекомендаціях» якісь неточності та врахуємо їх у подальшій роботі.

Аналогічні проблеми існують не тільки у локомотивних бригад, а й у всіх інших залізничників. Зараз ми працюємо над формуванням матеріалів для працівників інших професій та запрошуємо усіх до співпраці.

На цей час також проводиться робота по актуалізації нормативної бази УЗ, тому і це не остання редакція.

Для налагодження та нормалізації експлуатаційної роботи необхідно у першу чергу провести об’єктивне, обстеження ТРС.

Не прийняти локомотив, який не відповідає нормам та правилам, простіше але тільки це, як свідчить практика, це не дає можливості для системного вирішення питання та надійного контролю за його вирішенням, тому не дає стабільного позитивного результату і не гарантує невразливості учасників.

Для повного обстеження ТРС у першу чергу до цього треба залучити профспілковий комітет депо (або цеху експлуатації).

Маючи заключення такої комісії будь який машиніст може відмовитися від приймання локомотиву (МВРС) маючи при цьому повний правовий захист.

Рекомендації профспілковим комітетам ВПМУ

з проведення днів з безпеки руху поїздів.

1.Провести роз'яснювальну роботу серед членів Вільної профспілки та локомотивних бригад про необхідність покращення технічного стану тягового рухомого складу, використавши для цієї мети діючі на залізницях України нормативно-технічні документи.

2. Активізувати роботу громадських інспекторів з безпеки руху поїздів.

3. При необхідності, оновити склад технічної інспекції при профкомах Вільної профспілки машиністів та проінформувати про це письмово адміністрацію депо.

4. Провести комісійні огляди локомотивів зі складанням актів, що відображають їх реальну відповідність нормативним актам.

Для цієї мети рекомендується заздалегідь звернутися до територіальних органів Державного комітету України по нагляду за охороною праці та відомчої пожежної охорони з пропозицією про спільне проведення таких перевірок.

5. З метою недопущення дезінформації про проведення днів безпеки, проінформувати про терміни проведення засоби масової інформації, транспортну прокуратуру та СБУ.

6. Не допускати випадків виїзду з депо локомотивів і МВПС з несправностями, що загрожують безпеці руху та перевезення пасажирів, обумовленими ПТЕ та іншими нормативними актами.

7. При виявленні несправностей, що загрожують безпеці руху при прийманні локомотива (МВПС) у депо, на станційних коліях, на шляху прямування суворо керуватися вимогами Інструкції по технічному обслуговуванню електровозів і тепловозів в експлуатації"

8. Всі виявлені недоліки треба обов'язково записати в журнал ТУ-152 та зафіксувати свій запис на фото.

9. Про всі випадки неприйняття локомотиву (МВПС), зриву графіку, пізнього виїзду на контрольний пост та ін., що сталися внаслідок виявлення несправностей, повідомити письмово встановленим порядком адміністрацію депо та профком ВПМУ (з метою недопущення неправомірних дій адміністрації і порушень трудового законодавства по відношенню до працівників).

10. Широко освітлювати мету і хід проведення Днів (місячників) безпеки руху на зборах колон, планерних нарадах і заняттях локомотивних бригад.

11. Як правило, день безпеки проводити у загально встановлений для залізничників дань тижня – середу, якщо він не припадає на загально встановлені святкові та неробочі дні.

„Після приймання локомотива локомотивна бригада несе повну

 відповідальність за збереження локомотива до його здачі...”

 (Пункт 2.2.7. Інструкції по технічному  обслуговуванню електровозів і тепловозів)

Правила технічної експлуатації залізниць України

Розділ 1. Загальні обов'язки працівників залізничного транспорту

1.2. Кожний працівник, пов'язаний з рухом поїздів, несе в межах своїх обов'язків особисту відповідальність за виконання Правил технічної експлуатації, вимог охорони праці й безпеку руху.
Відповідальність за дотримання Правил працівниками залізничного транспорту покладається на керівників відповідних підрозділів.
Порушення Правил працівниками залізничного транспорту тягне за собою відповідальність згідно з чинним законодавством.
1.3. Кожний працівник залізничного транспорту зобов'язаний подавати сигнал зупинки поїзду чи маневруючому составу, а також вживати інших заходів для їх зупинки у випадках, які загрожують життю та здоров'ю людей або безпеці руху. При виявленні несправностей споруд пристроїв чи пошкодження рухомого складу, які створюють загрозу безпеці руху, або забруднення навколишнього природного середовища, працівник повинен негайно вжити заходів для огородження небезпечного місця та усунення несправності.
1.5. Кожний працівник залізничного транспорту зобов'язаний дотримуватись вимог стандартів і метрологічних норм та правил, правил й інструкцій з охорони праці і пожежної безпеки, встановлених для роботи, яка ним виконується.
Відповідальність за виконання цих Правил та інструкцій покладається на виконавців та керівників відповідних підрозділів.
Розділ 12. Технічне обслуговування і ремонт рухомого складу, в тому числі спеціального самохідного рухомого складу.
12.1. Забороняється випускати в експлуатацію і допускати до руху в поїздах рухомий склад, у тому числі спеціальний рухомий склад, що має несправності, які загрожують безпеці руху, порушують охорону праці, а також ставити в поїзди вантажні вагони, стан яких не забезпечує збереження вантажів, що перевозяться.
Не допускається включати до поїздів пасажирські вагони з несправними електропневматичними гальмами, опаленням, електрообладнанням, пристроями контролю  нагрівання букс (СКНБ), вентиляцією, радіозв'язком та іншими несправностями, що порушують нормальні умови перевезення пасажирів, а також пасажирські вагони з радіокупе (штабні) з несправним  радіозв'язком УКХ-діапазона начальника (механіка-бригадира) пасажирського поїзда з машиністом.
Вагони, що ставляться у пасажирські поїзди з електроопаленням, повинні бути обладнані системою автоматичного управління електроопаленням.
Вимоги до технічного стану рухомого складу, порядок його технічного обслуговування і ремонту, а також відправлення його на заводи та депо для ремонту визначаються Державною адміністрацією залізничного транспорту України.
12.3. Відповідальність за якість виконаного технічного обслуговування і ремонту та безпеку руху рухомого складу несуть керівники і майстри заводів, депо, в тому числі депо для спеціального рухомого складу, колійних машинних станцій, дистанцій, майстерень і пунктів технічного обслуговування, а також працівники, які безпосередньо здійснюють технічне обслуговування та ремонт.
Технічне обслуговування і ремонт локомотивів, моторвагонного та спеціального самохідного рухомого складу.
12.4. Технічний стан локомотивів, моторвагонного і спеціального самохідного рухомого складу має систематично перевірятися під час технічного обслуговування локомотивними бригадами або бригадами спеціального самохідного рухомого складу, комплексними і спеціалізованими бригадами в пунктах технічного обслуговування і в основних депо, колійних машинних станціях та депо для спеціального рухомого складу, обладнаних сучасними діагностичними засобами, а також періодично контролюватися керівництвом депо, відділка, держпідприємства, регіонального представництва залізниці, служби локомотивного господарства або служби, якій належить спеціальний самохідний рухомий склад, і ревізорським апаратом.
Під час технічного обслуговування перевіряється:
  • стан та зношеність обладнання, вузлів та деталей і їх відповідність встановленим розмірам;
  • справність дії пристроїв безпеки, гальмового обладнання та автозчіпного пристрою, контрольних і сигнальних пристроїв, електричних кіл.

Забороняється випускати в експлуатацію локомотиви, моторвагонний та спеціальний самохідний рухомий склад, у яких є хоча б одна з таких несправностей;

1 несправність приладу для подання звукового сигналу;
2 несправність пневматичного, електропневматичного, ручного гальма чи компресора;
3 несправність або відключення хоча б одного тягового електродвигуна, несправність приводу переміщення;
4 несправність вентилятора холодильника дизеля, тягового електродвигуна або випрямляючої установки;
5 несправність автостопу, автоматичної локомотивної сигналізації або пристрою перевірки пильності машиніста;
6 несправність швидкостеміра та реєструючого пристрою;
7 несправність пристроїв поїзного радіозв'язку, у тому числі з начальником (механіком-бригадиром) пасажирського поїзда, а також і маневрового радіозв'язку;
8 несправність автозчіпних пристроїв;
9 несправність системи подачі піску;
10 несправність прожектора, буферного ліхтаря, освітлення, контрольного чи вимірювального приладу, акумуляторної батареї та пристроїв  її підзарядки;
11 тріщина в хомуті, ресорній підвісці або корінному листі ресори, злам ресорного листа;
12 тріщина в корпусі букси;
13 несправність буксового або моторно-осьового підшипника;
14 відсутність або несправність передбаченого конструкцією пристрою запобігання від падіння деталей на колію;
15 тріщина або злам хоча б одного зуба тягової зубчастої передачі;
16 несправність кожуха зубчастої передачі, що спричиняє витікання мастила;
17 несправність захисного блокування  високовольтної камери чи інших захисних блокувань, огорож;
18 відсутність блокуючих ключів чи несправність блокування пульту керування;
19 несправність струмоприймача;
20 несправність засобів пожежегасіння;
21 несправність пристроїв захисту від струмів короткого замикання, перевантаження та перенапруження, аварійної зупинки дизеля;
22 поява стуку, стороннього шуму в дизелі;
23 несправність приладу живлення, запобіжного клапана, водопоказуючого приладу, протікання  контрольної пробки вогневої коробки котла паровоза;
24 відсутність захисних кожухів електрообладнання.

НАКАЗ

Про затвердження та введення в дію Інструкції по технічному обслуговуванню електровозів і тепловозів в експлуатації

 

У зв'язку з переглядом діючих нормативних документів та їх удосконалення

НАКАЗУЮ

1. Затвердити Інструкцію по технічному обслуговуванню електровозів і тепловозів в експлуатації і ввести в дію з 01.04.2003 року.

2. Начальникам залізниць України забезпечити даною Інструкцією служби локомотивного господарства, локомотивні депо, організувати вивчення і перевірку знання всіма причетними працівниками та забезпечити безумовне виконання вимог даної Інструкції.

3. " Инструкцию по техническому обслуживанию злектровозов й тепловозов в зксплуатации " № ЦТ/ 3727, затверджену Міністерством шляхів сполучення СРСР 29.12.1978 року вважати такою що не діє на залізницях

України.

4. Контроль за виконанням наказу покласти на начальника Головного управління локомотивного господарства Сергієнка М.І.

 

Міністр транспорту України-Генеральний директор Укрзалізниці    Г.М. Кірпа

 

1 Загальні положення

1.8 Забороняється випускати під поїзди, а локомотивним бригадам приймати локомотиви, що мають хоча б одну з наступних несправностей:

1- несправний прилад для подачі звукового сигналу;

2- несправне пневматичне, електропневматичне, ручне  гальмо чи компресор;

3- несправний чи відключений хоча б один тяговий електродвигун;

4- несправний вентилятор холодильника дизеля, тягового електродвигуна чи випрямної установки;

5- несправність автостопа, автоматичної  локомотивної сигналізації (АЛСН) або  додаткових приладів безпеки (Л-143, Л-159, Л-169);

6- несправний швидкостемір і пристрій, що реєструє;

7- несправні пристрої поїзного чи маневрового радіозв'язку;

8- несправність ударно-тягових пристроїв;

9- непрацююча система подачі піску;

10- несправність прожектора, буферного ліхтаря, освітлення контрольних  або вимірювальних приладів;

11- тріщина в корпусі букси;

12- несправний буксовий або моторно-осьовий підшипник;

13- несправність чи відсутність  передбаченого конструкцією запобіжного пристрою від падіння деталей на колію;

14- злам або тріщина  хоча б одного зуба тягової зубчастої передачі;

15- несправність кожуха зубчастої передачі, що викликає витікання мастила;

16- несправність захисного блокування високовольтної камери чи  інших захисних блокувань і захисних засобів;

17- несправність струмоприймача;

18- несправність засобів пожежегасіння;

19- відсутність блокувальних  ключів або несправність блокування пульта керування;

20- відсутність захисних кожухів електрообладнання;

21- несправність пристроїв захисту від струмів короткого замикання, перевантаження і напруги, аварійної зупинки дизеля;

22- сторонній стукіт та шум дизеля і допоміжного обладнання;

23- тріщина або злам пружин ресорного підвішування в рамах візків або інших місцях, що загрожують безпеці руху поїздів;

24- несправностей, зазначених в інструкції по утриманню колісних пар;

25- несправність зарядного пристрою;

26- тріщина у хомуту, корінному листі ресори;

27- злам ресорного листа;

28- прострочені терміни виконання ТО-2, ТО-3, поточних ремонтів;

29- несправність акумуляторної батареї.

1.9 При наявності на локомотиві, що прямує без відчеплення від поїзда, несправностей, що не загрожують безпеці руху, якщо відключенням несправного агрегату, апарату чи введенням у дію системи резервування, а також при несправностях агрегатів, відключення яких приводить до зниження потужності локомотива (відключення тягового електродвигуна, циліндра дизеля, частини випрямної установки і т.і.), забезпечується проходження локомотива резервом чи з поїздом без обмеження або з обмеженням швидкості, локомотив може бути допущений до проходження з пунктів зміни локомотивних бригад або проміжних станцій тільки до основного депо.

Порядок дії і проходження в цьому випадку встановлюється начальником залізниці, виходячи з місцевих умов.

2  Технічне обслуговування ТО-1

2.2 Приймання локомотива

2.2.6 У випадку, коли при прийманні локомотива в депо чи пункті обороту локомотивною бригадою виявляється несправність, що не може бути усунута за час, передбачений на приймання локомотива, машиніст повинен довести до відома  чергового по депо (пункту обороту), зробити запис про несправність у журнал форми ТУ-152, після чого, за розпорядженням чергового по депо (пункту обороту), проводиться заміна несправного локомотива.

Про несправність, в результаті якої був відставлений локомотив, черговий по депо (пункту обороту локомотивів) зобов'язаний зробити запис у відповідний розділ настільного журналу чергового по депо.

Начальник депо і його заступники повинні робити детальний аналіз причин кожного позапланового ремонту локомотивів із прийняттям заходів по попередженню випадків заміни локомотива при прийманні локомотивною бригадою.

2.2.7 При прийманні і здачі локомотива звірити запис про витрати електроенергії або палива, після чого машиніст повинен розписатися в журналі форми ТУ-152. Після приймання локомотива локомотивна бригада несе повну відповідальність за збереження локомотива до здачі його іншій локомотивній бригаді або до постановки на чергові ТО-2, ТО-3 або поточні ремонти у депо.

ПРАВИЛА

ТЕХНІЧНОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ І ПОТОЧНОГО РЕМОНТУ ЕЛЕКТРОПОЇЗДІВ І ЕЛЕКТРОСЕКЦІЙ

ЦТ0046

1.2 Основні вимоги до технічного стану електропоїздів

1.2.1 Головною вимогою до технічного стану електропоїздів є забезпечення безпеки руху, проїзду пасажирів, високої експлуатаційної надійності, пожежної безпеки.

1.2.2 Технічний стан електропоїзда визначається:

  • при технічному обслуговуванні і ремонті;
  • перед постановкою на ремонт і при випуску з ремонту;
  • при прийманні і здачі локомотивними бригадами;
  • при комісійному огляді;
  • під час приймання й огляду керівним складом депо, відділення і служби локомотивного господарства залізниці.

1.2.3 Забороняється випускати в експлуатацію з депо електропоїзда, технічний стан яких не відповідає вимогам ПТЕ й у який мається хоча б одна несправність пристроїв, апаратів, вузлів і приладів зазначених нижче:

  • По пристроях безпеки, радіозв'язку і контрольно-вимірювальним приладам:

1) автоматична локомотивна сигналізація і пристрої перевірки пильності;

2) пристрою радіозв'язку, радіосповіщувальні установки і системи "Пасажир - локомотивна бригада – міліція";

3) швидкостемір;

4) вимірювальні прилади в кабіні  управління;

5) пожежна сигналізація;

6) відсутність (некомплект) засобів пожежегасіння.

  • По механічному обладнанню:

1) колісні пари (несправності, перераховані в п.10.3 Правил технічної експлуатації залізниць України й в Інструкції з формування й утримування колісних пар тягового рухомого складу залізниць колії 1520мм);

2) запобіжні пристрої;

3) автозчепний пристрій;

4) підшипники редуктора, буксові, електричних машин;

5) листова ресора, циліндрична пружина (тріщина або злам);

6) підвіска підвагонного обладнання (злам, тріщина або ослаблення деталей);

7) букса, рама візка і кузова (тріщини);

8) шестерня і зубчасте колесо редуктора (тріщина або злам хоча б одного зуба);

9) корпус редуктора (тріщина, витікання мастила); 

10) підвіска редуктора, редуктор (ослаблення кріплення);

11) пружна муфта (ослаблення кріплення й ушкодження гумокордної оболонки);

12) поручні, підніжки і перехідні площадки;

13) шляхоочисник;

14) зовнішні розсувні двері;

15) кузов вагона (перекіс більше 50мм);

16) лобове скло і світлофільтр;

17) санітарно-технічне обладнання туалетів;

18) фрикційні і гідравлічні гасителі коливань.

  • По гальмовому і пневматичному обладнанню:

1) пневматичне, електричне, електропневматичне і ручне гальмо;

2) пристрої подачі звукових сигналів;

3) запобіжний клапан;

4) регулятор тиску;

5) склоочисник.

  • По тяговим двигунам і допоміжним машинам:

1) тяговий двигун;

2) компресор, допоміжний компресор, ручний насос;

3) перетворювач (дільник напруги, двигун, генератор  управління, синхронний генератор);

4) розщеплювач фаз;

5) електронасос трансформатора;

6) двигун вентилятора пасажирських приміщень або електрокалорифера.

  • По трансформаторам, випрямним установкам і електричним апаратам:

1) струмоприймач;

2) тяговий трансформатор;

3) випрямна установка;

4) зарядний агрегат;

5) високовольтний увід;

6) згладжуючий реактор;

7) індуктивний шунт;

8) акумуляторна батарея;

9) апарати захисту від коротких замикань, перевантажень, перенапруг і перешкодозаглушення;

10) прожектор, буферний ліхтар і освітлення салонів;

11) система вентиляції й опалення;

12) опір ізоляції електричних  кіл нижче встановлених норм.

1.2.4 При виявленні в шляху проходження якої-небудь несправності пристроїв, апаратів і приладів, перерахованих у п.1.2.3, якщо ця несправність не представляє погрози безпеки руху і якщо при відключенні несправного агрегату (апарата, вузла приладу) або введенням у дію системи резервування забезпечується проходження електропоїзда без обмеження або з обмеженням швидкості, електропоїзд може бути допущений до проходження тільки до основного депо.

Порядок дії персоналу і проходження електропоїзда в таких випадках установлюється начальником залізниці.

1.2.5 При випуску з поточного ремонту і технічного обслуговування електропоїздів технічний стан обладнання повинен відповідати нормам допусків і зношень і задовольняти вимогам обумовленим цими Правилами, Правилами ремонту електричних машин електрорухомого складу і ПТЕ, а стан ізоляції електричних  кіл  повинен відповідати нормам опору ізоляції.

1.2.6 Електропоїзд при видачі в експлуатацію  повинен бути укомплектований справним інструментом, інвентарем і запасними частинами, а також протипожежним інвентарем згідно встановлених норм.

1.2.8 Усі деталі і вузли електропоїзди повинні відповідати вимогам креслень, електричним і пневматичним схемам.

При поточних ремонтах і технічному обслуговуванні електропоїздів забороняється проводити конструктивні зміни пристроїв, апаратів, вузлів, приладів і схем електропоїздів, постановку нетипових деталей і вузлів обладнання, а також застосовувати нові типи мастила без узгодження з Головним  управлінням локомотивного господарства Укрзалізниці.

 

НПАОП 63.21 - 1.17 - 08

Про затвердження Правил безпечної експлуатації електровозів, тепловозів та моторвагонного рухомого складу

Наказ Державного комітету України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду
від 24 березня 2008 року N 54

Зареєстровано в Міністерстві юстиції України
21 квітня 2008 р. за N 340/15031

Відповідно до Закону України "Про охорону праці" НАКАЗУЮ:

1. Затвердити Правила безпечної експлуатації електровозів, тепловозів та моторвагонного рухомого складу (далі - Правила), що додаються.

2. Управлінню організації державного нагляду за промисловою безпекою на виробництвах і об'єктах підвищеної небезпеки (Морозов В. М.) подати цей наказ на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.

3. Управлінню нормативно-правового та юридичного забезпечення (Прохоров В. В.) унести зміни до Державного реєстру нормативно-правових актів з питань охорони праці та розмістити цей наказ на веб-сайті Держгірпромнагляду.

4. Заступнику начальника відділу персоналу, діловодства та спецроботи Кравцю В. Ю. забезпечити опублікування наказу в засобах масової інформації.

5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Голови Комітету Долматова О. І.

Т. в. о. Голови Комітету  

Г. М. Суслов 

ЗАТВЕРДЖЕНО

наказом Державного комітету України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого наглядувід 24 березня 2008 р. N 54

Зареєстровано  в Міністерстві юстиції України
21 квітня 2008 р. за N 340/15031 

ПРАВИЛА
безпечної експлуатації електровозів, тепловозів та моторвагонного рухомого складу

1. Загальні положення

1.1. Ці Правила поширюються на всі підприємства й організації (далі - підприємства), які належать до сфери управління Міністерства транспорту та зв'язку України і займаються утриманням і експлуатацією електровозів, тепловозів і моторвагонного рухомого складу (далі - МВРС).

1.2. Правила визначають вимоги охорони праці під час утримання та експлуатації електровозів, тепловозів та МВРС.

1.3. Вимоги Правил є обов'язковими для виконання посадовими особами та працівниками підприємств, які здійснюють експлуатацію електровозів, тепловозів і МВРС.

1.4. Тяговий рухомий склад (далі - ТРС) повинен утримуватись у стані, який забезпечує належні умови праці під час його експлуатації.

1.5. ТРС повинен у процесі експлуатації відповідати вимогам ГОСТ 12.2.056-81 "ССБТ. Электровозы и тепловозы колеи 1520 мм. Требования безопасности" (далі - ГОСТ 12.2.056-81).

......

1.10. Вміст шкідливих речовин у повітрі робочої зони не повинен перевищувати гранично допустимих концентрацій, установлених ГОСТ 12.1.005-88 "ССБТ. Общие санитарно-гигиенические требования к воздуху рабочей зоны".

1.11. На кожному підприємстві повинні бути розроблені інструкції з охорони праці, які діють на підприємстві з урахуванням типів і серій ТРС, а також місцевих особливостей організації праці, відповідно до вимог Положення про розробку інструкцій з охорони праці, затвердженого наказом Комітету по нагляду за охороною праці Міністерства праці та соціальної політики України від 29.01.98 N 9 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 07.04.98 за N 226/2666 (НПАОП 0.00-4.15-98).

5. Вимоги до утримання тягового рухомого складу

5.5. Не дозволяється приймати в експлуатацію та експлуатувати ТРС з несправностями, що загрожують безпеці руху і порушують вимоги охорони праці, пожежної безпеки і, в першу чергу, якщо пошкоджені або відсутні:

1 блокувальні пристрої дверей (штор) ВВК, шаф, ящиків, панелей пульта управління, легкознімних огороджень електричних машин з напругою вище 42 В змінного струму і вище 110 В постійного струму;

2 заземлення металевих кожухів електрообладнання;

3 огородження конструкцій для кріплення струмопровідних частин;

4 ізоляція електропроводів;

5 огородження механічного обладнання;

6 прилади сигналізації про наявність напруги у ВВК;

7 діелектричні рукавички і килимки;

8 штанги для заземлення первинної обмотки тягового трансформатора (для ТРС змінного струму);

9 ізолювальні штанги для вимикання роз'єднувачів тягових двигунів;

10 знаки безпеки та попереджувальні написи;

11 несправні або відсутні системи пожежної сигналізації і пожежегасіння (якщо рухомий склад був ними обладнаний), несправні або відсутні первинні засоби пожежегасіння.

6. Обслуговування локомотивних бригад

6.1. Перевезення локомотивних бригад до місця роботи, а також до місця відпочинку в пунктах обороту повинно здійснюватися відповідно до встановленого порядку, затвердженого службою локомотивного господарства залізниці.

6.2. Для перевезення локомотивних бригад автомобільним транспортом необхідно використовувати легкові автомобілі або мікроавтобуси.

6.3. Порядок проїзду локомотивних бригад за маршрутним листом форми ТУ3-ІСЦ у межах їх плеча обороту в кабінах локомотивів, у купейних і плацкартних вагонах усіх поїздів, крім міжнародних, з правом надання їм заздалегідь зарезервованих вільних місць і користування постільною білизною встановлюється начальником залізниці.

6.4. Локомотивні бригади повинні бути забезпечені санітарно-побутовими приміщеннями відповідно до СНиП 2.09.04-87.

6.5. У приміщенні нарядника локомотивних бригад, а також у місцях відпочинку локомотивних бригад повинні бути встановлені крани-фонтанчики або бачки з питною кип'яченою водою з кришками, що щільно закриваються.

У місцях, де водопровідна вода відповідає вимогам ГОСТ 2874-82 "Вода питьевая. Технические требования и контроль за качеством", з дозволу санітарно-епідеміологічної станції дозволяється користуватись некип'яченою газованою водою з установкою автоматів газованої води.

6.6. Харчування локомотивних бригад повинно бути організоване цілодобово в їдальнях та буфетах будинків відпочинку локомотивних бригад або на станції.

 

Про затвердження та введення в дію “Інструкції із забезпечення пожежної безпеки на локомотивах та моторвагонному рухомому складі”

У зв'язку з приведенням нормативних документів щодо ремонту рухомого складу та його обладнання у відповідність до умов роботи залізничного транспорту України

НАКАЗУЮ:

Затвердити та ввести в дію з 01 липня 2003р. “Інструкцію із забезпечення пожежної безпеки на локомотивах та моторвагонному рухомому складі” (додається).

Начальнику Управління справами Грущаку І.М. у термін до 15 червня 2003р. забезпечити тиражування та надсилання залізницям України необхідної кількості примірників Інструкції.

Начальнику Головного управління локомотивного господарства Сергієнку М.І.:

Довести цей наказ до відома начальників залізниць України.

У термін до 01 липня 2003р. організувати вивчення й перевірку знань зазначеної Інструкції причетними працівниками та забезпечити її безумовне виконання.

З введенням в дію “Інструкції з забезпечення пожежної безпеки на локомотивах та моторвагонному рухомому складі” вважати такою, що не діє на залізницях України “Инструкция по обеспечению пожарной безопасности на локомотивах и моторвагонном подвижном составе (ЦТ-ЦУО/4159)”, затверджена МШС СРСР 10.10.1983р.

Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Генерального директора Укрзалізниці Лашко А.Д.

 

Міністр транспорту України -

Генеральний директор Укрзалізниці                     Г.М. Кірпа

 

 

1 Загальні положення

1.1 Ця інструкція встановлює основні положення і вимоги пожежної безпеки локомотивів, що знаходяться в експлуатації, і моторвагонного рухомого складу залізничного транспорту України.

Інструкція розроблена з урахуванням вимог "Правил Пожежної безпеки на залізничному транспорті" ЦУО/0018, доповнює й уточнює визначені ними положення і вимоги в частині забезпечення пожежної безпеки локомотивів і моторвагонного рухомого складу

Інструкція є обов'язковою для всіх працівників залізничного транспорту, пов'язаних з експлуатацією та ремонтом локомотивів і моторвагонного рухомого складу.

1.2 Відповідальність за пожежну безпеку локомотивів і моторвагонного рухомого складу, який знаходиться в експлуатації, несуть:

- машиністи – за прийняті ними локомотиви і моторвагонний рухомий склад;

- начальники депо – за локомотиви і моторвагонний рухомий склад, приписані до депо;

- начальники залізниць і начальники служб локомотивного господарства залізниць – за стан локомотивів і моторвагонного рухомого складу відповідно залізниці і дирекції залізничних перевезень;

- головні інженери ремонтних заводів – за локомотиви і моторвагонний рухомий склад, що знаходиться в ремонті.

2. Утримання локомотивів та моторвагонного рухомого складу

2.1 Правила пожежної безпеки.

2.1.7 Експлуатувати електроустаткування без передбачених конструкцією дугогасних камер, з порушеною ізоляцією електропроводки, не закріпленими контактами, а також з'єднувати електричні проводи між собою холодною скруткою, вмикати або вимикати контакти реле примусовим способом – забороняється.

2.1.12 В вагонах моторвагонного рухомого складу забороняється:

– захаращувати проходи і виходи;

– провозити небезпечні вантажі (легкозаймисті рідини, гази, вибухові й отруйні речовини і т.п.).

2.1.13 Підтікання мастила або палива з трубопроводів, на дизелях, компресорах, редукторах та інших вузлах не допускається.

2.1.16 На тепловозах, у машинних відділеннях дизель-поїздів і автомотрис, крім того, забороняється:

– користуватися для освітлення й інших цілей відкритим вогнем (смолоскипами, свічами, паяльними лампами і т.п.);

– палити в дизельному приміщенні і поблизу акумуляторних батарей;

– сушити спецодяг та інші горючі матеріали на дизелях, електродвигунах, генераторах, вихлопних трубах та інших пожежонебезпечних місцях;

– залишати відкритими індикаторні крани дизелів;

– промивати бензином чи гасом кузов і агрегати.

2.1.17 Забороняється залишати без нагляду тепловоз або моторний вагон дизель-поїзда з працюючим дизелем, а також електровоз або електропоїзд з піднятими струмоприймачами окрім випадку гарячого відстою в депо згідно підрозділу 4.3 цієї інструкції.

2.1.22 Забороняється експлуатувати локомотиви та моторвагонний рухомий склад:

1– з порушенням вимог вищевикладеного підрозділу 2.1;

2– з несправностями, перерахованими в п. 12.4 Правил технічної експлуатації залізниць України ЦРБ/0004 і записаними в журналі технічного стану локомотива (форма ТУ-152);

3– з неповним комплектом або несправними засобами пожежегасіння і пожежної сигналізації.

2.2. Оснащення засобами пожежогасіння та пожежної сигналізації.

2.2.1 Локомотиви і моторвагонний рухомий склад забезпечуються вогнегасниками, пожежним інвентарем, обладнанням і ручним інструментом згідно таблиці 1 цієї Інструкції.

 

Таблиця 1 – Норми оснащення локомотивів, моторвагонного рухомого складу та спеціального рухомого складу вогнегасниками, пожежним інвентарем, обладнанням і ручним інструментом

 

Найменування рухомого

складу

Клас

пожежі

Одиниця

ТРС або МВРС

Норма, шт.

вогнегасники

інші первинні засоби пожежегасіння

пожежне обладнання

пожежний інструмент

пінні із

зарядом об'ємом 9л

порошкові із зарядом масою, кг

вуглекислотні місткістю, л

ящик з піском

повсть або кошма

розміром 2´2 м

відро пожежне

ствол пожежний ручний

РС-50 або  РСК-50

рукав пожежний Æ50 мм, довжиною 20 м

сокира пожежна

лом ЛПУ

багор БПМ

2

5 (10)

2

5 (7;8)

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

1 Електровози

А, Е

Секції

1

-

1

-

2

-

-

2

-

-

-

-

-

2 Тепловози:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- магістральні з кузовом вагонного типу

В, Е

Секції

1

-

1

-

1

-

-

2

-

-

-

-

-

- маневрові з кузовом капотного типу

В, Е

Тепловоз

1

-

1

-

1

-

-

-

-

-

-

-

-

3 Дизель-поїзди

А, В, Е

Поїзд

4

-

2

-

2

-

-

4

-

-

2

-

-

4 Електропоїзди серій ЭР1, ЭР2, ЭР9:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- дванадцяти та десятивагонні

А, Е

Поїзд

6

1

2

1

2

2

-

4

-

-

2

-

2

- восьмивагонні

А, Е

Поїзд

4

-

2

-

2

2

-

2

-

-

2

-

2

- чотиривагонні

А, Е

Поїзд

2

-

1

-

1

1

-

1

-

-

1

-

1

5 Електропоїзди серій ЕПЛ2, ЕПЛ9 восьмивагонні

А, Е

Поїзд

4

-

2

-

2

2

-

2

-

-

2

-

2

6 Тривагонні електросекції СР3

А, Е

Секція

1

-

1

-

2

1

-

1

-

-

1

-

1

 

7 Вагони дизель- та електропоїздів підвищеної комфортності з баром, аудіо- та відеоапаратурою (додатково до норм первинних засобів пожежогасіння на відповідний поїзд)

А, Е

Вагон

1

-

-

-

1

-

1

-

-

-

-

-

-

8 Рефрижераторні поїзди (секції)

ZB-5, 5БМ3

В, Е

Поїзд

(секція)

2

-

1

-

1

-

1

2

-

-

1

1

-

9 Автомотриси

В, Е

Автомотриса

1

-

-

1

1

-

-

-

-

-

-

-

-

10 Мотовози

В, Е

Мотовоз

1

1

-

1

-

-

-

-

-

-

-

-

-

11 Криті дрезини

В, Е

Дрезина

1

1

-

1

-

-

-

-

-

-

-

-

-

12 Екскаватори та підіймальні крани з двигунами внутрішнього згорання

А, В

Одиниця техніки

1

-

1

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

13 Екскаватори та підіймальні крани з паросиловими установками

А, В

Одиниця техніки

1

-

-

1

-

-

-

-

-

-

-

-

-

14 Снігоочисники та снігоприбиральні машини

А, В

Одиниця техніки

1

-

1

-

1

-

-

-

-

-

-

-

-

15 Колієукладачі, баластери, рейкоукладачі, щебенеочищувальні машини, колійні струги, рейкозварювальні машини, виправно-підбивально-опоряджувальні машини, тощо

А, В

Одиниця техніки

1

-

1

-

1

-

-

-

-

-

-

-

-

 

3. Пожежна профілактика на локомотивах та моторвагонному рухомому складі.

3.5 Забороняється випуск в експлуатацію з усіх видів технічного обслуговування і ремонту локомотивів і моторвагонного рухомого складу, що не мають повного комплекту засобів пожежегасіння по нормах підрозділу 2.2 цієї Інструкції, з несправними або незарядженими установками пожежегасіння, а також з несправною пожежною сигналізацією.

4. Обов'язки локомтивної бригади при прийманні та здачі локомтивів і моторвагонного рухомого складу під час руху та під час гасіння пожежі.

4.1. Обов'язки під час приймання і здачі.

4.1.1 Локомотивна бригада, приймаючи локомотив (моторвагонний рухомий склад), зобов'язана переглянути журнал технічного стану прийнятого локомотива (моторвагонного рухомого складу). При наявності в ньому записів про несправності, перевірити, чи вони усунені, звернувши особливу увагу на записи, що стосуються пожежної безпеки. Якщо такі несправності не усунуті, машиніст не може прийняти локомотив (моторвагонний рухомий склад) в експлуатацію.

4.1.2 Під час приймання локомотиву (моторвагонного рухомого складу), після технічного обслуговування ТО-3 та усіх видів поточного ремонту необхідно упевнитися в наявності в журналі технічного стану (форма ТУ-152) запису про повне укомплектування та справність засобів пожежогасіння і пожежної сигналізації згідно вимог п. 3.8 цієї Інструкції. Якщо такий запис відсутній, машиніст зобов'язаний вимагати його внесення і не повинен приймати локомотив (моторвагонний рухомий склад), доки такий запис не буде зроблено.